Om det är någon gång som det är dags att satsa på e-handel, så är det nu. De stora företagen gör det men även de små. För att lyckas krävs en bra plattform och att kunderna hittar till er sajt.
I medierna kan man nu läsa om att Ikea storsatsar digitalt och bygger en helt ny e-handelsplattform. Varför de gör detta är för att de har en ambition om att nästintill fördubbla sin omsättning till år 2020. Ikeas webbsajt görs om i grunden och den logistiska infrastrukturen byggs ut samtidigt som sajten blir mobilanpassad. Målet är även att integrera den digitala handeln med den fysiska så att kunden ska kunna röra sig fritt mellan de olika kanalerna.
Dags för e-handel
Ikea är inte de första stora företaget som satsar rejält på sin digitala närvaro och e-handeln. Även företag som H&M har satsat mycket på sin e-handel. Anledningen till detta är att allt fler konsumenter vänder sig till nätet eller mobilen för att göra sina inköp och det gäller för företagen att hänga med. De företag som vill ge sig in i e-handelsbranschen men inte har så mycket erfarenhet av den, kan antingen anställa någon med kunskaperna eller beställa en helt klar e-handelsplattform från exempelvis www.vaimo.se/magento/. Just Vaimo är väldigt etablerade i branschen och erbjuder hjälp med e-handeln till företag i hela världen.
Få kunderna att hitta
Det gäller dock inte bara att ha en bra e-handelsplattform för att lyckas med sin e-handel. Den största utmaningen är att skaffa kunder och få besökarna att hitta till e-butiken, skriver di.se. För att de ska hitta till ens e-handel gäller det bland annat att satsa på sökord men även på sponsrade länkar via exempelvis Google adwords.