Genom att ha en kommunikationsplan, ett sinne för ett enhetligt flöde och återkommande uppdatering, så finns grunderna för en lyckad marknadsföring. För sociala medier är den nya typen av marknadsföring.
Idag är miljontals människor på sociala medier som Facebook, Instagram, LinkedIn och Snapchat. Det är därför marknadsföring har förändrats dramatiskt de senaste åren, från de klassiska reklamutskicken till att istället vara reklam på sociala medier.
- Ta hjälp om företaget inte klarar av den
- Ha en kommunikationsplan med färgschema
- Enhetligt flöde
- Håll hög kvalitet på bilderna du lägger ut
- Uppdatera återkommande och ofta
Anlita någon som sköter företagets sociala medier
Att sköta ett sociala medier-konto är svårare än vad många tror, då seriösa företag oftast både har en kommunikationsplan och snyggt innehåll som passar ihop. Något som faktiskt kan vara en svår uppgift om kunskap inom design och teknik inte finns. Därför är det många företag som väljer att anlita en digital mediebyrå för att sköta sina sociala kanaler.
Skapa en kommunikationsplan
Men för de företag som vill sköta de sociala kanalerna själva finns det tips på vad du ska tänka på. Likväl som en mediebyrå skapar en kommunikationsplan, så är det en god idé att också göra en plan för vilka värderingar de sociala kanalerna ska spegla och hur färgschemat ska se ut. För genom att ha en plan över vad som ska postas och hur det ska se ut, så finns förutsättningar till att det kommer att se professionellt ut. Därför är det en bra idé att skapa ett konto på exempelvis Instagram, där du kan se om bilden passar i företagsflödet.
Håll hög kvalitet på bilder
Istället för att använda bilder med taskig kvalitet som någon har tagit med sin mobilkamera, så är det bättre att betala för högkvalitativa bilder. Genom att använda bilder av hög kvalitet, så skapas ett professionellt intryck och ger ett starkt varumärke. I ett flöde med bilder av hög kvalitet och som passar kommunikationsplanen, så är marknadsföringen stark.
Återkommande uppdateringar
Om ett företag uppdaterar sina sociala medier återkommande och med jämna mellanrum, blir företagets varumärke starkt. Ett företag som är aktivt, är ett företag som konsumenter är intresserade av att följa.